Jak funkcjonują supermarkety

Skontaktuj się z nami

W ostatnich piętnastu latach w Polsce widać duży rozwój branży supermarketów. Są to najczęściej sklepy, których macierzyste jednostki narodziły się w innych krajach, jednak pojedyncze oddziały znajdują się w rozmaitych miastach całej Europy. Supermarket oferuje klientom bardzo różnorodny asortyment towarów. Są tu artykuły spożywcze, artykuły gospodarstwa domowego, środki higieny, artykuły papiernicze, ogrodnicze, sprzęt AGD. Tego typu sklepy posiadają ogromną powierzchnię handlową i ciągle poszerzają swój asortyment, by móc konkurować z innymi sklepami. Ich zaletą jest bogactwo towaru oferowane za rozsądną cenę, bardzo dobra lokalizacja, długie godziny otwarcie, które umożliwiają zrobienie zakupów nawet osobom pracującym w nietypowych godzinach. Supermarkety są bardzo dobrze urządzone, oferują klientom oprócz sprzedaży towaru bardzo różnorodne usługi, dostępne na terenie sklepu. Dodatkową atrakcją są promocje i przeceny, które powodują, że klient chętnie dokonuje tu zakupów. Dużym powodzeniem cieszą się też programy lojalnościowe, atrakcyjna sprzedaż na raty, karty płatnicze. Technika sprzedaży, która powoduje duże zaangażowanie klienta powoduje, że supermarkety zatrudniają mniej pracowników, co pozwala im sporo zaoszczędzić. Poza tym mają dość mocną pozycję w negocjowaniu z producentem, narzucając mu stosunkowo niskie ceny, przy całkowitym pomijaniu hurtowników. Silna pozycja supermarketów wywołuje czasami protesty drobnych przedsiębiorców, którzy nie mają żadnych szans w tej konkurencji. Jednak zawsze znajdą się osoby, które wolą robić zakupy w niewielkich osiedlowych sklepach – nie istniej więc zagrożenie, że supermarkety zdobędą zakupowy monopol.